IMS Japan Society

IMS Jaman Society

第3回 IMS Japan賞

2018年5月7日

趣旨・目的

2016年6月、一般社団法人 日本IMS協会(英語名:IMS Japan Society)の創設を記念して設置されたIMS Japan賞も今年度で第3回を迎えます。

IMS Japan賞は、IMS Global Learning Consortium の Learning Impact Award(LIA)に範をとり、テクノロジーの教育利用に多大な貢献のあった優れた事例を顕彰します。
製品やサービス(開発段階のプロトタイプを含む)を提供したベンダーばかりでなく、それらを導入し革新的な実践を行った教育・訓練機関からの応募もその対象となります。
本協会としては、ベンダーと導入機関が密接な連携の下に応募することを特に期待します。

IMS Japan賞は、日本e-Learning大賞(5月募集、11月表彰)にあわせて実施され、その最優秀賞(第1位)は IMS Global Learning Consortiumの主催するLIA(12月募集締切、翌春の春季大会で授賞式)の最終審査への出場権(別途英語審査資料の提出、翌春の春季大会でのプレゼンテーションが必要)、渡航費補助として賞金 20万円が与えられます。LIAにおいて予選免除となる団体は、韓国、オーストラリア、英国に続き4ヶ国目です。
今後、我が国からも、海外での利用を視野に入れグローバル標準に則った開発が進むものと期待されています。

実施概要

名称 第3回IMS Japan 賞
募集開始 2018年5月7日(月)(予定)
募集締切 2018年7月31日(火)(予定)
主催 一般社団法人 日本IMS協会
最終選考 2018年9月
発表 11月14日(水)、御茶ノ水・ソラシティカンファレンスセンターで開催する「eラーニングアワード2018フォーラム」にて発表いたします。
問い合わせ先 一般社団法人 日本IMS協会事務局 担当:服部、島田、藤原
〒104-0033 東京都中央区新川二丁目4番7号

審査方法・審査委員

審査方法 第1次選考 応募用紙およびデモデータ素材にて選考。
最終選考 第1次選考通過者が提出する英語審査資料により選考。
選考委員会 第1次選考
選考委員長 山田 恒夫(日本IMS協会理事・運営委員長、放送大学 教授)
選考委員 常盤 祐司(日本IMS協会技術委員長、法政大学 教授)
最終選考
審査委員長 山田 恒夫(日本IMS協会理事・運営委員長、放送大学 教授)
審査委員 常盤 祐司(日本IMS協会技術委員長、法政大学 教授)
審査委員 Robert Abel(日本IMS協会理事、IMS Global Consortium CEO)

応募要領・方法

応募対象 企業・自治体・団体・学校での応募のほか、個人での応募も可能です。なお、応募は無料です。
応募テーマ 応募テーマは自由で、応募点数に制限はありません。審査共通評価基準をもとに、応募作品の中から教育 ICTの発展を予感させるコンテンツ、サービス、ソリューション、導入事例を評価します。
応募方法
  1. 「日本e-Learning大賞」公式ウェブサイト(www.elearningawards.jp/)でエントリー頂き、あわせてアピールポイントがわかる応募作品、もしくは応募作品の内容がわかる素材(URL、ファイル、動画など)もウェブにて提出してください。
    【重要】ご提出いただく素材に関しまして、作品にログインできない、審査基準に沿わないパンフレットの提出、動画が再生されない等が原因で、正確に審査ができない場合がございます。
  2. 3rd IMS Japan Award Applicationに必要事項をご記入いただき、 までご提出ください。
    3rd IMS Japan Award Application.docx(411KB)

ご応募を頂く上で、正確なご準備の程、よろしくお願い致します。
審査時点では事例ユーザー名は一般公表いたしません。

趣旨・目的

IMS Japan賞はLIAの地区予選の性格を持ちますので、その選考基準はLIAの選考方法に準拠して定められています。
しかし、我が国においてIMS Global Learning Consortiumの活動を広くご理解いただくという観点から、応募書類は日本語も認めています。
IMS Japan賞の2次審査(上位数点で決選)からは海外審査者も参加し、審査は英語で行われますので、英語の応募書類をご準備頂きます。

IMS Global Learning ConsortiumおよびLearning Impact Award(LIA)について

本団体および本団体の主催するLIAの詳細については、下記ホームページ(英語)をご覧ください。
https://www.imsglobal.org/lili/awards.html

一部要約は下記のとおりです。

目的

2007年に創設された賞で、全世界から、学習支援におけるテクノロジーの利用においてもっとも強力で影響力のあったものを選出する。

応募資格

製品やサービス(開発段階のプロとタイプを含む)を提供するプロバイダーであっても、そのエンドユーザである教育・訓練機関であってもよいが、製品あるいはサービスの名称と導入先機関を明示する。

審査過程

最終審査は、IMS Global Learning Consortiumの選出した専門家委員会(パネル)によって行われる。
募集締め切り後、1次審査が行われ、1次合格者(Finalist)が決定される。最終審査は、応募時の資料のほか、
1)4分以内のプロモーションあるいはプレゼンテーションビデオ
2)成果をまとめた、1ページの文書
3)翌春の春季大会でのプレゼンテーションおよび質疑応答
で行われる。このほか、春季大会では、参加者による人気投票も行われ、審査に反映される。

賞の種別

Platinum, Gold, Silver, Bronzeの4レベルがある。IMS Global Learning ConsortiumはLIAに関する記者発表を行うとともに、Annual IMS Learning Impact Research Reportで紹介し配布をおこなう。また審査で使用したビデオはIMSのWEBサイトに掲載する。

応募要領、2019年度はまだ決まっていません

以下は2018年度の実績です。
非会員の審査には審査料500ドルが必要(会員は免除)。
※IMS Japan賞によりLIA選出作品として認定された場合は免除。
また、LIAの表彰はIMS Global Learning Impact Leadership Institute(LILI)春季大会において実施されるため、その参加費も必要(会員種別、非会員によりレートは:500~1000ドル程度)。

応募区分

応募に際しては以下より相応しいものを選択する。 ※以下は2018年度Learning Impact Award公示のもので、2019年度は一部改訂になる可能性あり。

1. Product or Service Maturity (製品・サービスの成熟度:一つを選択)
  • Research: Products or services that have been prototyped, but not deployed operationally. Entries in the research category are evaluated on the potential impact.
  • New: Products or services have been deployed operationally within the last 12 months and have at least three adopting organizations or multiple users within an organization. Entries in the new category are evaluated on initial and potential impact.
  • Established: Products or services have been deployed for at least 24 months and have at least 10 adopting organizations or multiple users within an organization. Entries are evaluated on demonstrated operational impact.
2. Scale of Nomination (規模:一つを選択)
  • International solutions
  • Country-wide solution
  • System or school district solution
  • Institution or school solution
  • Departmental solution
3. Learning Impact Framework Category (3つまでを選択)
Learning Impact Trend Framework Categories
Learning Impact Trend Category Definition
Advancing Teaching & Learning Innovation
  • Adaptive Learning & Online Homework
Providing students with self-paced learning, feedback, and adaption while providing the teacher with information on individualized student progress.
  • Digital Resource, eText and Learning App Innovation
Innovative learning resources, tools, and applications aimed at improving access, affordability, and quality of education. Includes data gathering to measure student engagement, progress towards desired outcomes, program effectiveness, and usage of digital resources.
  • e-Collaborative Learning
Providing students & faculty with applications and opportunities to participate in and improve achievement via effective collaborative learning activities that complement traditional forms of delivery.
  • Gaming, Simulation, and Immersive Learning
Applications that give students and teachers opportunities to participate in effective experiential learning that is better than traditional alternatives.
  • Scaling Pedagogical Knowledge and Practice
Providing efficient and effective support to teachers and faculty in significantly improving facilitation and delivery of learning experiences.
Advancing Learning Environment Infrastructure
  • Blended Learning Optimization
Evolving traditional educational delivery models, featuring seamless technology environment for teachers and students to support effective combinations of online, classroom and in-context learning.
  • Digital Learning Networks
Achieving scalable deployment of educational resources, tools, and services toward specific and measurable access, affordability, and quality objectives.
  • Educational Accessibility and Personalization
Technology-based solutions that ensure accessibility and personalization for all students, especially those with physical and learning disabilities.
  • Educational Application, Content, and Media Infrastructure
Technology infrastructure for enabling efficiencies in content development, searching, delivery, and mobile devices.
  • Integrated Digital Curriculum and Formative Assessment to Enable Student-Centered Learning
Architectures, software platforms, and infrastructures that enable creation and selection from a wide range of curated digital content and tool alternatives by institutional users (faculty and students) with the help of digital assessment.
  • Evolution to Next Generation Digital Learning Environments
    (Redefined in 2017 from Learning Platform Innovations)
Architectures and software platforms for managing the creation and delivery of learning experiences, including personalization, accessibility, and mobility
Advancing Educational Insight, Attainment & Planning
  • Assessment Enhancement With Digital Technology
Applications and tools to assess student performance and outcomes.
  • Digital Credentials and Competency-Based Innovation
    (New trend for 2017)
Competency-based programs to assess and award digital credentials beyond the traditional transcript.
  • Educational Pathways, Portfolios, and Learning Maps
Applications to help students navigate their educational experience to improve success and outcomes based workforce needs.
  • Learning Analytics
Collection, viewing and analysis of learning-related data to (a) understand student behaviors and progress, (b) understand a digital product and pedagogy use and effectiveness, and (c) improve teaching and/or learning.
  • Student Success and Outcomes-Based Learning Support Services
Applications and processes to enable teaching, learning, and placement tied to explicit outcomes and achievements.

評価基準

Each entry is judged on the extent to which the named product or service addresses the following Learning Impact criteria.

Access
  • Provides greater access to proven quality learning approaches
  • Enables servicing significantly more learners from currently served populations
  • Enables serving new populations of learners (from new/expanded regions, for derivative programs, for preparatory purposes, etc.)
  • Provides greater convenience for learners
  • Enables lifelong learning
Affordability
  • Enables improved learner efficiency
  • Enables improved instructor efficiency
  • Achieves cost reduction that is passed on to learners
  • Provides education to a significant number of disadvantaged learners
  • Saves substantial travel time and cost
Quality
  • Enables clarity of learning outcomes
  • Improves results in mastery of subject matter as measured by formative or summative assessments
  • Enhances effectiveness of pedagogy or learner engagement
  • Enhances self-directed learning, critical thinking or metacognitive skills
  • Includes or enables integrated assessment or better assessment of student learning/core competencies by teacher/faculty
Adoption
  • Has achieved mainstream instructor usage
  • Provides large-scale mission-critical 24x7 support
  • Supports institution-wide usage
  • Supports statewide, countrywide, or global usage
  • Once of the largest deployments of its kind in terms of learners served
Accountability
  • Clarifies or helps develop the specifics of accountability
  • Achieves significant cost savings versus prior solutions
  • Achieves improvement in retention or graduation rates
  • Provides analytics to understand program and/or institutional /organizational performance
  • Enables comparison across institutions/organizations
Organizational Learning
  • Supports development of key competencies
  • Supports assessment of key competencies
  • Enables planning or management of competency development
  • Enables more efficient sharing of best practices
  • Provides a distinctive organizational learning advantage
Interoperability
  • Utilizes open standards for data, content, or services
  • Shares data, content, or services seamlessly with other applications from other vendors at minimal cost
  • Combines best-of-breed products from multiple vendors that share data, content, or services
  • Has enabled and caused practical feedback into the standards process to improve future interoperability standards
  • Utilizes IMS standards or services demonstrated by certification to standards, such as LTI, QTI, Common Cartridge, Caliper, OneRoster, etc.
Innovation
(For Research and New Products)
  • Achieves a far superior realization of other prior products or services of its kind
  • Has clear potential to establish a much needed new category of learning application or tool
  • Incorporates a scientific breakthrough promising enhanced learning based on brain research or learning theory
  • Represents a radical improvement in access, affordability, or quality of education
  • Provides a seamless way to incorporate advanced functionality requiring little or no faculty, teacher, or learner training to use

IMS Japan賞に関するお問い合わせ

一般社団法人 日本IMS協会 事務局 担当:服部、島田、藤原
〒104-0033 東京都中央区新川二丁目4番7号